Slakken

Plaats reactie
Coen
Contacteer:

Slakken

Bericht door Coen »

Het zal niet veel van jullie op dit moment een zorg zijn, we zitten er droog bij en wachten allemaal op regen (ook de slakken). Maar ik heb toch alvast maar de voorbereidingen getroffen voor weer een slakkenvrije moestuin dit jaar.
Wellicht kunnen we ervaringen uitwisselen in dit onderwerp/rubriek over maatregelen die goed helpen.
Zoals gezegd, onze moestuin is nagenoeg slakkenvrij maar deze oplossing is alleen toepasbaar als de moestuin niet al te groot is.
Bijlagen
moestuin2.jpg
moestuin2.jpg (393.78 KiB) 3729 keer bekeken
Annemiek

Re: Slakken

Bericht door Annemiek »

Coen, wat een schitterende uitvoering van je project 'moestuin slakkenvrij'.
En goed idee om hier ervaringen uit te wisselen.
Ik heb zelf hier en daar al wat huisjesslakken wegge'plukt' van vochtige plekjes in de schaduw. Ze zitten bijvoorbeeld tussen een stapeltje stenen.
In de maanden maart en april leggen de slakken hun eitjes in hoopjes bij elkaar onder plantenafval. Als je die voorzichtig wegschept en buiten je moestuin brengt dan voorkom je al veel leed.
Rein

Bericht door Rein »

In groei en bloei stond laatst: havermout om de plant strooien, die kende ik nog niet, maar Joke gaat het uitproberen met Hysop, een erkende slakken lekkernij. Ik vraag me af waar al die mensen die beweren dat koper, wol en weet ik allemaal helpt. Al mijn slakkenexperimenten wezen vorig jaar uit dat ze overal overheen hobbelen als de honger maar groot genoeg is. Ik blijf bij mijn stroomdraad maar hou Coens idee ook in de gaten al heb ik liever geen wit scherm in mijn tuin. En ik hoop dat iedereen natuurlijk ook aan de lijsterachtigen denkt die zowat leven van huisjesslakken. Alleen segrijnslakken die levend groen verorberen moet je plukken en de bruine en zwarte wegslak. De ondergrondse buikpotigen die 's nachts verreweg de meeste schade aanrichten zijn alleen te bestrijden door een gezonde bodem, maar dat weet iedereen al lang.
Rein
WillemS

Bericht door WillemS »

https://omaweetraad.nl/slakken-bestrijden veel tips!

Eenden eten slakken!
Rein

Bericht door Rein »

Rein schreef: 12 apr 2025, 20:47 In groei en bloei stond laatst: havermout om de plant strooien, die kende ik nog niet, maar Joke gaat het uitproberen met dragon, een erkende slakken lekkernij. Ik vraag me af waar al die mensen die beweren dat koper, wol en weet ik allemaal helpt. Al mijn slakkenexperimenten wezen vorig jaar uit dat ze overal overheen hobbelen als de honger maar groot genoeg is. Ik blijf bij mijn stroomdraad maar hou Coens idee ook in de gaten al heb ik liever geen wit scherm in mijn tuin. En ik hoop dat iedereen natuurlijk ook aan de lijsterachtigen denkt die zowat leven van huisjesslakken. Alleen segrijnslakken die levend groen verorberen moet je plukken en de bruine en zwarte wegslak. De ondergrondse buikpotigen die 's nachts verreweg de meeste schade aanrichten zijn alleen te bestrijden door een gezonde bodem, maar dat weet iedereen al lang.
Rein
Plaats reactie