eieren testen op PFAS

Algemene berichten die nergens anders passen.
Plaats reactie
Rein

eieren testen op PFAS

Bericht door Rein »

Wij hebben onze kippeneieren ingezonden naar een (duur) testbureau want je wil toch weten waar je aan toe bent als je je eigen kippeneieren eet en ook verkoopt. De uitslag zenden we net als vele andere hobbykippenhouders naar Pointer die een kaart bijhoudt. Begin mei de uitslag.
Zie ook https://pfasinkaart.nl/
Rein
Annemiek

Re: eieren testen op PFAS

Bericht door Annemiek »

Zo te zien op de testkaart liggen de huidige testen van boven de norm nogal verspreid door het land.
Dus je eigen eieren testen lijkt wel zinvol.
Didi

Bericht door Didi »

👍
Anouk

Bericht door Anouk »

Hoi! Mijn eerste reactie hier :) Wij (Martijn & ik, Anouk) waren laatst bij de eerste bijeenkomst.
Wij hebben 5 kipjes + 1 haan in Kopstukken, en hebben vorige zomer onze eitjes laten testen op PFAS. Jullie kunnen het rapport hier inzien: https://www.dropbox.com/scl/fi/g6vlj6ns ... v5cdv&dl=0

1 norm wordt overschreden, maar in het rapport lichten ze toe dat de som het belangrijkste is, en die is onder de norm. We eten de eitjes nog wel maar ik weet nou niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ben benieuwd hoe anderen hierover denken!
Rein

Bericht door Rein »

Hoi, de uitslag van onze eieren is binnen. Goed genoeg! Ongeveer de helft onder de eu-norm.
Om wat meer te weten te komen heb ik mijn hooggeleerde broer ingeschakeld: hij schrijft:
"Behalve de norm, voor een ei in dat in de supermarkt verkocht mag worden ( 1 7 microgram/kg= 1,7 nanogram/gram) is er ook een gezondheidsnorm. Die voor een gemiddeld iemand van 73 kg op 321 ng per week neerkomt.
In Rein's eieren zit 1 ng/g. Dus voor een ei van ongeveer 55 g, zou dat 55 ng zijn per ei. Uit de gezondheidzorg van 331 ng/week volgt dan dat je 6 eieren per week van Rein mag eten om niet te veel PFAS binnen te krijgen."

Voor wie geïnteresseerd is het hele rapport als bijlage.
Rein
Bijlagen
BPV250422030_630498_Eieren_C6821522_NL.pdf
(920.77 KiB) 17 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Rein op 29 apr 2025, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rein

Bericht door Rein »

Anouk: De som van de eerste vier PFAS soorten overschrijdt niet de norm. Maar wel de eerste, dus het is een beetje op het randje. In dit geval zou ik kijken naar de personen die de eieren eten. Als het jonge personen, kinderen of zwangere vrouwen zijn zou ik ze niet eten, maar als je boven de zestig bent wel, want het stapel effect wordt waarschijnlijk niet meer bereikt. Maar in ieder wel matigen met het eten van de eieren. Niet elke dag een ei🫤
Rein
Coen
Contacteer:

Bericht door Coen »

Hier wordt de gezondheidsnorm (4.4 ng per kg lichaamsgewicht) alleen teruggerekend naar de hoeveelheid eieren die je per week mag eten.
Maar er zijn natuurlijk veel meer manieren waarop we pfas binnen krijgen. Niet voor niets staan in het testrapport ook verwijzingen naar testen van water, vlees, aardappelen, groente, fruit. En in de lucht? Er is vooral veel nog niet bekend (voorzorgsbeginsel? nooit van gehoord).
We gaan langzaam plastificeren ;-)
Plaats reactie