Beste allen, mogelijk heb je het al meegekregen: onstwedde, Bourtange en/of Pieterburen zijn voor het ministerie mogelijke plekken voor de opslag van kernafval. Met immense consequenties: voor de dorpen, die daarvoor deels moeten ‘verdwijnen’ en de rest van de provincie, vanwege het transport. Opslag in zoutkoepels is bovendien bewezen onveilig.
Dus teken de petitie, wanneer jij dit ook niet wil. En stuur asnvullend een zienswijze op. Ik deel de mijne, mocht je er naar op zoek zijn. Alleen naam etc nog toevoegen. En kijk ook op www.groningenkerngezond.nl
Groet geerte
Kernafval in zoutkoepels
Kernafval in zoutkoepels
- Bijlagen
-
- Zienswijze kernafval in zoutkoepels Groningen.pdf
- (26.8 KiB) 52 keer gedownload
Re: Kernafval in zoutkoepels
Geerte, hoe reeel zijn deze plannen? Vind dat moeilijk in te schatten.
Er was afgelopen vrijdag een bijeenkomst waar SP duidelijk maakte dat dit een serieuze optie is. Deze regering wil er zelfs eerder over beslissen dar vorige regeringen
Het lijkt heel reëel te zijn. Info is te vinden op de site van de Rijksoverheid, zelfs de transportroute. Eigenlijk zou hierover pas over 75 jaar een besluit genomen hoeven te worden, maar dit besluit is naar voren gehaald door de staatssecretaris Vhris Jansen van de PVV. Ik hoorde er echter vrijdag pas voor het eerst van. Dat maakt dat mijn eerste reactie er ook eentje van ongeloof was. Maar als je gaat zoeken kom je zorgelijke berichten tegen. En het feit dat je maar tot 25 maart een zienswijze of bezwaar kunt indienen, schudde mij wakker. Alles is terug te vinden in het Nationaal Programma Radioactief Afval. Het Rathenau instituut heeft geadviseerd besluitvorming over radioactief afval niet vooruit te schuiven naar 2100 (wat het aanvankelijke plan was), maar nu vaart te maken met bedluitborming. Bijzonder is wel dat Jansen nu tijdens zijn kabinetsperiode hiertoe wil komen. En als de keuze op Groningen zou vallen, dan mij wel duidelijk waar de nieuwe kerncentrale vervolgens gebouwd gaat worden… dat je nadenkt over wat er met het sfval moet gebeuren in een vroegtijdig stadium, lijkt me met dergelijk gevaarlijk materiasl heel verstandig. Maar de koppeling met concrete locaties vind ik heel link. Voorsl omdat je daar eigenlijk weinig over hoort. En het lijkt erop, dat dit xo’n beetje de rnige inspraakmigrlijkheid zal zijn.
Sorry voor de tikfouten…
In Drenthe loopt trouwens ditzelfde traject. Daar betreft het zoutkoepels bij Schoonloo, Anloo, Gasselte en Hooghalen.
Ik vond een uitgebreid stuk van Herman Damveld hier: http://houdgroningenovereind.nl/KernOpslag2024.html. Lees vooral ook de pdf, waarvan de link onderaan het artikel staat. (http://houdgroningenovereind.nl/index.p ... 202024.pdf)
Damveld heeft het aangezwengeld hier.