Voluit :Solidarische Landwirtshaft
Gisteren bezocht ik in Rhede ,Duitsland vlakbij Bellingwolde, een biodynamische boerderij die voedsel produceert voor haar leden. Zij hebben twee polytunnelkassen, een aantal hectares voor hun gehoornde koeien en groentegewassen. Voorts maken zij kaas, kwark, yoghurt. Ook zijn er kippen en eieren. Uiteraard is er ook melk.
De kalfjes mogen DRIE MAANDEN bij hun moeder blijven!
Behalve voedselproductie zijn er ook activiteiten/feesten om de natuur te bedanken voor haar vrijgevigheid. In het voorjaar worden er gemeenschappelijke pootdagen georganiseerd om de aardappelen, uien e.d. op tijd de grond in te krijgen. Er wordt respectvol omgegaan met de omgeving. Ondanks dat het seizoen nog sluimerend is, werd er nog voedsel geproduceerd voor de leden.
Aankomende maand mei, is het mogelijk om een groente, vlees, melk, eieren abonnement af te sluiten. Ook is er een chalet voor losse verkoop.
Als je energie over hebt, kun je daar als vrijwilliger aan de slag. De sfeer is ronduit gemütlich, erg vriendelijk.
Komend vanaf grensovergang Bellingwolde is het nét de oude ijzeren brug over richting Aschendorf, dan dírect links naar beneden en weer links. ( Op fietsafstand )
https://www.hof-emsauen.de/
Solawi EmsAuwen
Im Brook 5
26899 RHEDE
Duitsland
SOLAWI
Re: SOLAWI
Wat mooi Marije!
Ga jij hun producten (abonnementen) aanbieden in de Voedselcooperatie?
Ga jij hun producten (abonnementen) aanbieden in de Voedselcooperatie?
Hoi Marije,
Wat een fijne tip, dank je voor het delen! Ik ga daar zeker een keer kijken:-)
Groetjes,
Annelot
Wat een fijne tip, dank je voor het delen! Ik ga daar zeker een keer kijken:-)
Groetjes,
Annelot
Kalfje 3 maanden bij de moeder?
Dan moeten ze dus weg op kleuterleeftijd.
Ruim 1.900.000 vleeskalfjes van nog geen jaar oud worden jaarlijks gedood in Nederlandse en Belgische slachthuizen. Met een vleeskalf wordt een kalf bedoeld dat op jonge leeftijd in een stal op een vleeskalverhouderij terechtkomt, om daar opgefokt te worden ten behoeve van de productie van kalfsvlees. Het gros van de kalveren die terecht komen in de vleesindustrie zijn in feite 'afdankertjes' van de zuivelindustrie.
Dan moeten ze dus weg op kleuterleeftijd.
Ruim 1.900.000 vleeskalfjes van nog geen jaar oud worden jaarlijks gedood in Nederlandse en Belgische slachthuizen. Met een vleeskalf wordt een kalf bedoeld dat op jonge leeftijd in een stal op een vleeskalverhouderij terechtkomt, om daar opgefokt te worden ten behoeve van de productie van kalfsvlees. Het gros van de kalveren die terecht komen in de vleesindustrie zijn in feite 'afdankertjes' van de zuivelindustrie.
Daarom is het belangrijk dat je weet waar je voedsel vandaan komt en weet hoe voedselproductie werkt. Eet je zuivel dan hoort daar dus ook een klein beetje kalfsvlees en rundvlees bij. Eet je eieren dan hoort daar een klein beetje kippenvlees bij. En hoe mooi is het als er boerenbedrijven zijn die goed voor hun dieren zorgen.
Tja, is dit niet een van de hete hangijzers in onze samenleving en wellicht ook binnen de keutergemeenschap? Waar staan we eigenlijk als mens? Dat we onschuldige wezens levenslang opsluiten. Moeders hun kinderen kort na de geboorte afpakken en afvoeren. Een paar jaar uitmelken tot het economisch niet meer rendabel is. En als slotstuk van dit prachtige leven, vermoorden we ze. Dit alles niet uit noodzaak maar uit luxe. Biologisch of niet biologisch zal wellicht verschil maken in de behandeling tijdens gevangenschap maar gaat in beide gevallen voorbij aan de intrinsieke waarde van de dieren.
Vinden we dat dieren toch een lager soort wezens zijn waar je als mens gebruik van mag maken? Stellen we ons nog voor dat we roofdieren zijn en behoeftes hebben? Zijn onderdrukking en exploitatie niet de juiste termen? Wij bedanken de natuur voor haar vrijgevigheid.
Heel veel vraagtekens in deze tekst en ik ben het met Marcel eens dat het goed is dat je weet waar je voedsel vandaan komt en hoe de voedselproduktie werkt.
Vinden we dat dieren toch een lager soort wezens zijn waar je als mens gebruik van mag maken? Stellen we ons nog voor dat we roofdieren zijn en behoeftes hebben? Zijn onderdrukking en exploitatie niet de juiste termen? Wij bedanken de natuur voor haar vrijgevigheid.
Heel veel vraagtekens in deze tekst en ik ben het met Marcel eens dat het goed is dat je weet waar je voedsel vandaan komt en hoe de voedselproduktie werkt.
Interessant, zo dichtbij over de grens. Ga zeker een keer kijken.
- henk2
- Contacteer:
Ik ben het zowel met Marcel als met Yvonne eens, beste kunnen we zoveel mogelijk richting veganistisch bewegen, maar als we dan toch zuivel gebruiken dan misschien ook maar weer een beetje vlees. In ieder geval is het alweer een stuk diervriendelijker, die drie maanden, dan bijna overal elders. Landleven is ook nog niet zo ver.
Ik kende die boerderij ook niet, ga er zeker ook een keer kijken.
Ik kende die boerderij ook niet, ga er zeker ook een keer kijken.