Momenteel ben ik een warmtepomp aan het installeren. Ik doe alles zelf maar het bedrijf dVes in Klazienaveen levert de pomp, zet het in werking en regelt de subsidie. Voor deze 8kW+ warmtepomp monoblock op propaan die bij weinig warmtevraag vanzelf terug gaat naar 3kW, moet je uiteindelijk ongeveer €5500 rekenen. Het is een monoblock op propaan. Dus binnen alleen een 100l buffervat en open verdeler met alle bijkomende leidingen en dingetjes. Bijgevoegd het kostenplaatje. Ik gebruik hem alleen voor vloerverwarming. Bij mijn kennis in Veelerveen staat ook zoiets maar dan een duurdere Nibe, ook voor tapwater. Mocht iemand ook aan de slag willen dan ben ik bereid om zo goed mogelijk vragen te beantwoorden.
Tot mijn vreugde is mijn warmtepompinstallatie vandaag goedgekeurd en de subsidie aangevraagd. Na een weekje koukleumen en sjouwen met elektrische kachels is het inmiddels weer 19,5 graad, onze vaste temperatuur. Was een spannende klus, maar uiteindelijk niet heel ingewikkeld. Maar alles wat je de eerste keer doet kost nu eenmaal extra aandacht. En perskoppelingen met buizen van 28mm moeten in één keer goed gaan anders heb je een probleem. Dus goed nadenken over de volgorde en geen haastklus van maken. Mocht iemand ook zin hebben om zoiets aan te vangen en willen kijken hoe het bij ons aangelegd is, dan ben je natuurlijk welkom. Omdat het nu lekker zonnig is heb ik vrijwel gratis warmte, afgezien van de afschrijving van de aanlegkosten. Met vorst heeft deze warmtepomp geen probleem. De gasaansluiting wordt binnenkort verwijderd. Ik ben zeer tevreden over de begeleiding van leverancier dVes bij het installatieproces.
Nog een overdenking: houtstook is bij mij geen optie omdat ik hier mede woon voor de schone lucht. (beetje astmatisch) Ik vraag me af of er iemand een rookgasfilter gebruikt, er zijn hele dure zwitserse filters die zeer schone rook garanderen. Want stiekem zou ik ook wel een houtkacheltje voor de gezelligheid in de serre willen hebben. Dus als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik dat graag.