Oproep: Blauwe bessenplanten!
Oproep: Blauwe bessenplanten!
We kregen bericht dat kweker Jeroen Puik uit Nieuwegein 80.000 onbespoten blauwe bessenplanten in pot zou leveren aan tuinders in de Oekraïne. Helaas maar begrijpelijk is dat vanwege de omstandigheden daar niet doorgegaan. Nu is de vraag of wij misschien geïnteresseerd zijn in die planten. Het gaat om het ras "Duke", ze zijn 2 tot 3 jaar oud en ongeveer 80 cm hoog. Als we tenminste 1000 afnemen dan worden ze gebracht voor € 2,50 per stuk. Maar 1000 planten is best veel. Als we ze zelf halen kosten ze € 2,00 euro, maar Nieuwegein is wel een eind rijden.
We willen nu inventariseren of er geïnteresseerden zijn. Er zijn al een aantal mensen die belangstelling hebben, maar niet genoeg om voor te gaan rijden. Dus:
Wie wil voor een goede prijs (tussen de € 2,00 en € 2,50) mooie blauwe bessenplanten en hoeveel?
Graag z.s.m. doorgeven aan Didi, liefst via het mailadres mail@dididresscher.nl of via WhatsApp 06-44952294
We willen nu inventariseren of er geïnteresseerden zijn. Er zijn al een aantal mensen die belangstelling hebben, maar niet genoeg om voor te gaan rijden. Dus:
Wie wil voor een goede prijs (tussen de € 2,00 en € 2,50) mooie blauwe bessenplanten en hoeveel?
Graag z.s.m. doorgeven aan Didi, liefst via het mailadres mail@dididresscher.nl of via WhatsApp 06-44952294
- Bijlagen
-
- PHOTO-2024-11-06-10-53-22.jpg (202.08 KiB) 217 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Didi op 12 nov 2024, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Oproep: Blauwe bessenplanten!
Wij willen er wel 25
Groet
Yvonne
Groet
Yvonne
-
Even uitgerekend:
Als we 1000 planten bestellen á €2,- besparen we €500,-
Voor dat geld kan wel naar Nieuwegein worden gereden.
Ik ben bereidt, tegen vergoeding van de brandstof kosten & een kopje koffie onderweg, de planten op te halen met mijn busje en aanhanger.
Het lijkt me leuk om bij de kweker te kijken.
Uiteraard wel graag overleg over de ophaal datum.
Als we 1000 planten bestellen á €2,- besparen we €500,-
Voor dat geld kan wel naar Nieuwegein worden gereden.
Ik ben bereidt, tegen vergoeding van de brandstof kosten & een kopje koffie onderweg, de planten op te halen met mijn busje en aanhanger.
Het lijkt me leuk om bij de kweker te kijken.
Uiteraard wel graag overleg over de ophaal datum.
ik heb vorig jaar 2 blauwenbessenstruiken in mijn tuin gezet. ras 1 Duke, ras 2 Elliot. Er zaten in de Duke deze zomer al een paar smakelijk bessen.
De struikjes hebben wel een zure grond nodig. Dus veel humus toevoegen voor het planten.
De struikjes hebben wel een zure grond nodig. Dus veel humus toevoegen voor het planten.
zure grond is van bladaarde gemaakt van vnl eikenblad en naaldbomen...
Misschien een goeie tip bij de bessenstruiken....verzamel alvast alle eikenbladeren die je kan vinden.. ..
De grond in Westerwolde is zonder meer geschikt voor blauwe bessen en andere bessenstruiken. Zowel zand als veen zorgen voor de gewenste lage zuurgraad. Ze staan het liefst in de zon, maar halfschaduw kan ook. Mulchen en de grond humusrijker maken met half verteerd blad of humusrijke compost in het plantgat vinden ze fijn. In droge periodes houdt de grond zo voldoende vocht vast. Eventueel kan je ook nog houtsnippers strooien: daarmee wordt grond zuurder en het voorkomt gras en verdamping.
Onder water staan zoals in het afgelopen jaar vindt geen enkele plant fijn. Dus een lichte rug maken zodat ze ietsje hoger staan is dan aan te raden. Mest, koemest weinig, paardenmest wat meer, erbij in de winter doet ze goed. Voor bijna alle planten geldt: veel mest stimuleert de groei maar niet de bloei. De struik wordt anderhalve meter breed en twee meter hoog. Dus niet te dicht op elkaar zetten. Na drie jaar gaan ze vrucht dragen. Daarna begint ook het snoeien: in februari, voordat het blad uitloopt naar binnen groeiende of kruisende takken laag afknippen. Ze bloeien op tweejarig hout dus alleen de nog oudere takken afknippen die nogal kaal worden. Zonder snoei maar met voldoende groei heb je ook elk jaar bessen maar minder.
Rein
Onder water staan zoals in het afgelopen jaar vindt geen enkele plant fijn. Dus een lichte rug maken zodat ze ietsje hoger staan is dan aan te raden. Mest, koemest weinig, paardenmest wat meer, erbij in de winter doet ze goed. Voor bijna alle planten geldt: veel mest stimuleert de groei maar niet de bloei. De struik wordt anderhalve meter breed en twee meter hoog. Dus niet te dicht op elkaar zetten. Na drie jaar gaan ze vrucht dragen. Daarna begint ook het snoeien: in februari, voordat het blad uitloopt naar binnen groeiende of kruisende takken laag afknippen. Ze bloeien op tweejarig hout dus alleen de nog oudere takken afknippen die nogal kaal worden. Zonder snoei maar met voldoende groei heb je ook elk jaar bessen maar minder.
Rein
Laatst gewijzigd door Rein op 18 nov 2024, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niet of ik het goed lees( begrijp), maar als je bij 1000 planten( van 3 jaar oud) €500.- korting krijgt, mag je wel met een vrachtwagen daarnaartoe rijden, dat gaat nooit passen in een bus met aanhangwagen.
Verder ga je dan een kwekerij beginnen ergens?
Of ga je iedereen van de keuters vragen om planten van je af te nemen?!
Je ziet ik heb veel vragen
Groeten
Jim
Verder ga je dan een kwekerij beginnen ergens?
Of ga je iedereen van de keuters vragen om planten van je af te nemen?!
Je ziet ik heb veel vragen
Groeten
Jim
De planten worden hier gebracht door de kweker naar een centraal punt. Dit weekend krijgt iedereen info daarover. Er zijn al meer dan 1000 planten besteld in ons netwerk.
Bedankt Rein, voor je duidelijke informatie
Ik zie het bericht met belangstelling tegemoet
Groene groet
Jim
Ik zie het bericht met belangstelling tegemoet
Groene groet
Jim