Zelf fruit persen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rein
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mei 2023, 14:17

Zelf fruit persen

Bericht door Rein »

Hoi. Onze stichting heeft een appelvreter en een appelpers als schenking gehad. De bedoeling is dat we die uitlenen aan mensen die zelf hun appels (en peren of wat dan ook) willen verwerken tot sap. Ik heb op proef nu vacuuümzakken en kartonnen dozen besteld (Bag in box) . We overwegen nog een grote ketel te kopen met aftap. Ik ga het komende week zelf uitproberen omdat ik meerdere kruiwagens aan appels heb. Het sap moet altijd 15 minuten gepasteuriseerd worden dus gaat met een graad of 75 de vulzakken in.
Je kan natuurlijk ook alles naar de mobiele pers brengen van Golden Raand, wel zo gemakkelijk maar zelfdoen heeft natuurlijk zijn charme en spaart geld uit. We hebben nog niet eerder gereedschap uitgeleend, het heeft een waarde van zo'n vijftienhonderd euro, dus daar moeten we nog iets voor bedenken. Maar we peilen graag of er mensen zijn die er belangstelling voor hebben.
Overigens hebben we ook een grote koolschaaf voor als je zuurkool wil maken. Dus laat het ons weten als je er iets in ziet! info@voedseltuinenwesterwolde.nl

Rein en Didi
Anke
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Re: Zelf fruit persen

Bericht door Anke »

Hallo Rein,

Wat leuk! Wij hebben dit jaar erg weinig appels, dus geen nut voor dit gereedschap. Maar het lijkt me best leuk om je te helpen, als je dat handig vindt,

Groet, Anke
Ariadne
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:33

Re: Zelf fruit persen

Bericht door Ariadne »

Wat gaaf Rein!
Zou het een idee zijn om met z'n allen appels en peren in te brengen, er een persfesteindag van te maken en de opbrengst naar rato te verdelen, bijvoorbeeld?
Of om de beurt persen maar wel allemaal achterelkaar?
Yvonne_W
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 dec 2023, 18:02

Re: Zelf fruit persen

Bericht door Yvonne_W »

Dat wil ik ook graag!
Worden de schillen en klokhiuizen dan meegeperst?
Annemiek
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 apr 2024, 09:36
Locatie: Gasselternijveen

Re: Zelf fruit persen

Bericht door Annemiek »

Ik heb volgende maand een oogstje kweeperen uit 1 boom. Die wil ik inbrengen en delen of mengen met andere inbrengers.
Plaats reactie