Tuin in cultuur brengen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 aug 2019, 19:55

Tuin in cultuur brengen

Bericht door Marcel »

Tijdens de keuterdag van juni 2024 werd er gevraagd hoe je het beste een tuin in cultuur kunt brengen. Hoewel ik het precieze antwoord op die vraag niet weet heb ik geprobeerd om mijn ervaringen op te schrijven in een artikel. Je kunt het lezen via deze link: https://www.meezenest.nl/artikelen/tuin ... index.html
jan_v
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2024, 16:08

Re: Tuin in cultuur brengen

Bericht door jan_v »

Dankjewel, heel helder !!!
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:39
Locatie: Bellingwolde
Contacteer:

Re: Tuin in cultuur brengen

Bericht door Coen »

Mooi overzicht en opsomming.
Ik vraag me wel af of een moestuin in de volle zon in de veranderende klimaatomstandigheden nog wel de optimale keuze is.
Wij hebben een Robinia op de moestuin geplant die voor enige schaduw moet gaan zorgen op cruciale momenten. Met de huidige zonkracht en hogere temperaturen in juni hebben we geregeld te maken met gewassen die dreigen te verbranden. Dat gold bij ons al voor de kruisbessen, maar ik heb vorig jaar ook al netten over de bonen en pompoenen moeten hangen om ze te redden.
Het verschilt natuurlijk per jaar, de weersomstandigheden zijn bepalend, maar juni, wanneer de zon op z'n hoogst staat wordt op termijn wel een cruciaal maandje in het moestuinseizoen, heb ik de indruk.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 aug 2019, 19:55

Re: Tuin in cultuur brengen

Bericht door Marcel »

Coen, je hebt zeker een punt. De klimaatsverandering is een gegeven waar we rekening mee moeten gaan houden. Extreme weersomstandigheden zijn de afgelopen tien jaar eerder regel dan uitzondering geworden. Zonneschijn en hitte zijn er twee van. Maar, zoals we dit jaar zien, kan natheid ook voorkomen. Schaduw geeft wel bescherming tegen bijvoorbeeld uitdroging, maar de planten hebben nog steeds een bepaalde minimale hoeveelheid zon per dag nodig om goed te kunnen groeien

Ik probeer elk jaar weer mijn manier van tuinieren aan te passen aan de nieuw omstandigheden. Omdat de extremen zo grillig zijn vind ik het moeilijk om in te schatten welke aanpassingen nodig zijn. Hogere temperaturen is zeker iets waar we rekening mee moeten gaan houden. Ons aanpassen zal een lang en moeizaam proces worden, maar we hebben geen keus.

Kijktip: het tuinprogramma Gardening Australia. In Australië is het weer op veel plekken extremer dan hier. Leer van hun ervaringen. TL;DW: Australische groentetuinen liggen ook in de zon. Schaduwdoek wordt soms ingezet, maar er wordt vooral gebruik gemaakt van mulch en druppelirrigatie. En kiezen voor de juiste rassen voor de lokale condities natuurlijk.

Doetip: win je eigen zaad, zodat de gewassen zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden in jouw tuin.
Plaats reactie