Keuterjournaal: Opmaakgroep gezocht!

Algemene berichten die nergens anders passen.
Plaats reactie
Lieke

Keuterjournaal: Opmaakgroep gezocht!

Bericht door Lieke »

Hallo allemaal,
Michiel hier, via het account van Lieke :-)

Allereerst wens ik iedereen een heel fijn en goed 2026!

Zoals sommige van jullie afgelopen zondag al hebben vernomen heb ik besloten om te stoppen met het opmaken van het Keuterjournaal. We zijn nu een jaar en 4 edities verder en ik heb het opmaken in die tijd met veel plezier gedaan. Leuk dat er een enthousiasme op gang is gekomen en er steeds meer wordt aangeleverd, waar Maroesja dan elke keer een mooi geheel van weet te maken! Die toename heeft er ook voor gezorgd dat het voor mij steeds ietsje meer werk is geworden. Ik wil er graag iets moois van maken, maar merk dat ik eigenlijk niet de tijd heb om er de energie in te steken die ik zou willen. Daardoor blijft het eigenlijk iedere keer bij het 'vullen' van hetzelfde template, en haal ik er voor mezelf weinig uit. Het past kortgezegd niet binnen mijn (en ons) leven momenteel. Soms moet je keuze maken.

Met Marcel heb ik besproken dat ik graag betrokken blijf om het goed over te dragen. Voor nu zijn er 2 vragen:

• 1. Wie wil er meehelpen met het opmaken van het Keuterjournaal, dat 4x per jaar verschijnt?
  • 2. Hoe gaan we verder. Met welke software? Het huidige keuterjournaal maak ik in Indesign, maar omdat er geen budget is voor een licensie is dat geen optie. Dan zijn er mijns inzien een aantal alternatieven. Ik heb deze hieronder uiteen gezet.

Scribus Marcel noemde deze Open Source software. Ik ben niet bekend met Scribus. Uit een snelle google-actie maak ik op dat Indesign bestanden kunnen worden ingeladen via een IDML formaat. Zie hier https://forums.scribus.net/index.php?to ... %20is%20ok. Als we deze route gaan dan stel ik voor dat jij Marcel of iemand anders een account aanmaakt en deze beheert. Ik kan een IDML bestand maken van het laatste keuterjournaal (of van allemaal wmb) vervolgens kunnen we het proberen en zien hoe het eruit komt.

Canva https://www.canva.com/ Gebruik ik via m'n werk veel, om templates te delen en beschikbaar te maken voor collega's zonder Adobe Licensie. Canva is in de basis gratis, en Is een beetje de dominante cloud-based software aan het worden op dit vlak. Zelf mis ik hier echter wel wat features om echt nieuwe mooie dingen te maken en ik vind ook de gebruiksvriendelijkheid niet top, maar weet niet hoe dat is t.o.v. Scribus omdat ik dat niet ken.

Powerpoint Het klinkt misschien gek, maar Powerpoint is mijns inziens ook een optie. Veel mensen hebben dit wel, en kunnen ermee werken. Het canvas kan als staande A4 geörienteerd worden, fonts en kleuren kunnen worden 'vastgezet' in een sjabloon en e.e.a. kan worden geëxporteerd als .pdf. Het grote nadeel is dat indesign bestanden hier niet in kunnen worden geïmporteerd dus deze keuze zou betekenen dat het keuterjournaal eenmalig opnieuw zou moeten worden gemaakt in Powerpoint. Niet ideaal, maar mocht de keuze hierop vallen dan zou ik daartoe bereid zijn.

Ik, we vernemen graag wie er mee wil doen en welke software de voorkeur heeft. Ik stel voor dat Marcel of Maroesja het op zich neemt om dit te inventariseren op basis van de reacties op dit bericht. Wanneer een keuze iw gemaakt, zal ik de nodige voorbereidingen treffen voor een overdracht.

vast bedankt, warme groet!
Michiel
Jeroen

Re: Keuterjournaal: Opmaakgroep gezocht!

Bericht door Jeroen »

Ik wil wel meehelpen.
Coen
Contacteer:

Bericht door Coen »

Ik wil ook wel meehelpen (of Jeroen ondersteunen).

Ik denk dat het met de opmaak wel meevalt. Scribus kan Indesign bestanden openen en zelfs met het openen van de gepubliceerde pdf-bestanden komt Scribus een eind.
Ik kan in Scribus de opbouw van frames zien en ik geloof ook niet dat er een heel bijzonder lettertype is gebruikt. Dus om het in de huidige vorm met het ontwerp zoals het nu is met frames in een landscape A4 (als template) over te nemen lijkt me niet onoverkomelijk.
Bijlagen
scribus.jpg
scribus.jpg (49.35 KiB) 137 keer bekeken
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Dat is een goed bericht. Laten we ervoor gaan.
Leander

Bericht door Leander »

Hallo allemaal,

Ik heb niet heel veel verstand van documentopmaak en dergelijke maar ik lees dat als 1 van de opties om het blad te gaan maken Powerpoint is.
Powerpoint is 1 van de applicaties binnen Mircrosoft Office... en als je dat pakket hebt is de kans groot dat ook Publisher in het pakket zit... Is dat dan niet een logischere keus?

Dacht laat het toch even weten...

Met vriendelijke groet,

Bengel's Hoeve.
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ik ben ervoor het met Scribus te proberen. Wanneer en hoe besluiten we welke ploeg aan de slag gaat?
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik stel ook voor om met Scribus aan de slag te gaan. Dat is een professionele applicatie die de bestanden van Michiel in kan lezen. En ik heb de indruk dat Coen er al een beetje bekend mee is. Omdat het open source is kan iedereen het vrij installeren, ook als je geen Microsoft Office licentie hebt. Het werkt op Apple, Windows en Linux.

Als dat nodig is wil ik in het begin wel betrokken zijn bij de opmaakgroep. Maar als het eenmaal loopt hoop ik me weer terug te kunnen trekken. Ik wil me kunnen concentreren op het maken van foto's en artikelen. En het moet een blad blijven van ons allemaal en niet een ego-document worden ;)
Lieke

Bericht door Lieke »

Dank voor de reacties! Een kleine update: Ik beh de bestanden inmiddels overgedragen aan Coen en Jeroen. Zij gaan hiermee aan de slag in Scribus. Fijn dat het zo opgepakt is!
Plaats reactie