Ander fruit artikel kweepeer, mispel enz.

Plaats reactie
Rein

Ander fruit artikel kweepeer, mispel enz.

Bericht door Rein »

https://voedseltuinenwesterwolde.nl/wp- ... -fruit.pdf
Link naar artikel uit het blad 'onze eigen tuin' over mispel kweepeer en andere leuke soorten.
Rein
Els

Re: Ander fruit artikel kweepeer, mispel enz.

Bericht door Els »

Wij hebben een mispel van 20 jaar oud, is een heel mooi karakteristiek boompje geworden.
In november is de keuterdag bij ons dus wie plannen heeft om er 1 te planten kan die dan bekijken.
En wie mispels wil meenemen: dat is ook mogelijk want wij doen er zelden wat mee.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze in de Middeleeuwen zo populair waren, tot ik een documentaire zag over koken in de middeleeuwen of zoiets. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten moeten ze zacht worden om ze te kunnen eten. Daarvoor moet er nachtvorst overheen en ze gaan dan fermenteren. In de Middeleeuwen waren ze een waardevolle bron van vitamine C. Want als je mispels droog en koel opslaat blijven ze de hele winter goed en blijft ook de vitamine C behouden. Heel belangrijk in een tijd dat er nog geen sinaasappels, bananen en ander vitamine C-rijk fruit beschikbaar was. Volgens Wikipedia bevatten ze ongeveer 7 mg vitamine C per ons, dus heel veel is het niet maar altijd nog meer dan appels.
Annemiek

Re: Ander fruit artikel kweepeer, mispel enz.

Bericht door Annemiek »

Plaats reactie