Natura2000

Algemene berichten die nergens anders passen.
Gesloten
Albert
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 dec 2022, 16:40

Natura2000

Bericht door Albert »

De provincie Groningen wil graag input hebben omtrent Natura2000. In Westerwolde is 1 natuur perceel aangewezen.als Natura2000.

Dit betekend dat in een omtrek circel van 25 km beperkingen zijn voor diegenen die daar ondernemen in verschillende sectoren. Maar ook voor de bewoners die iets willen gaan ondernemen met oog op bouw vergunning verstrekking.

In Westerwolde is gelukkig natuurherstel gedaan met name De Ruiten Aa waar verleden jaar is afgesloten met een symposium in Ter Apel. Alleen geld dit niet als herstel voor Natura2000.

In mijn optiek vind ik dat natuur beschermd moet worden al ben ik wel kritisch over natura2000 maar we leven samen in dit gebied met andere ondernemers en hun familiebedrijven en mensen die kritisch zijn.op deze bedrijven. Daar moet de Provincie Groningen een oplossing opschrijven en voorleggen aan Provinciale Staten om een leefbare landelijke toekomstvisie te bepalen.

Welk input wil jij geven zodat dit A.S maandag besproken kan worden met ambtenaren van Provincie Groningen.

Albert Huizeling
marith
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 dec 2022, 13:51
Locatie: Bellingwolde tuinhulpmarith@gmail.com

Re: Natura2000

Bericht door marith »

Heel mooi, duidelijk geformuleerd Albert, ik denk er hetzelfde over.
Het was een informatieve avond.
Ondanks mijn weinige kennis van zaken ben ik een voorstander van natuur herstel, mits in goed overleg en compensatie voor de mensen die er ondersteuning bij nodig hebben.
Aanstaande maandag zal ik ook aanwezig zijn.
Didi
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2023, 16:04

Re: Natura2000

Bericht door Didi »

Dank jullie, Albert en Marith.

Ik was ook aanwezig en heb mij ernstig zorgen gemaakt over het een en ander, met name de benadering vanuit het gezichtspunt van de boeren (als dit doorgaat komen ze 60.000 in de min) en de ondernemers (spuiten verkopen voor gewas"beschermingsmiddelen" kan dan misschien niet meer.) Ik heb er een vraag over gesteld en het antwoord was dat er geen landbouwakkoord was. Nou, hoe komt dat? Omdat LTO weggelopen is.

Mij viel op dat er nauwelijks tot niet bekend was hoeveel mensen hier in Westerwolde (en elders), ook boeren en tuinders op een milieuvriendelijke manier bezig proberen te zijn en zijn. Naar mijn idee moeten we daar wat aan doen. Met name de uitspraak die meermaals gedaan werd dat bij een (nog) rechtser kabinet en Europa de heleboel wel eens in de onderste la zou kunnen verdwijnen en niet door zou gaan vond ik schokkend. Ik wil heel graag input leveren. Ik kan er helaas niet bij zijn, maar als iemand iets van mij/ons mee zou willen nemen heel graag!
Albert
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 dec 2022, 16:40

Re: Natura2000

Bericht door Albert »

Ik heb hem per ongeluk bij voedsel coöperatie neer gezet
Eigen hoort hij bij algemeen.

Wat ik doe ik print deze tread uit en geef het aan de ambtenaren.

Dus heb je kritische geluiden of juist niet allemaal alles is welkom niet hier de discussie voeren puur informatief vanuit onze groep.
Of van ik wil juist meer Natura2000 en waarom.
Of juist niet waarom ?
.
oplossing voor schoner grondwater.
Kan waterschap meer betekenen
Kunnen we als bewoners meer betekenen
Etc etc


Zodat hun hiermee aan de slag kunnen op Provincie huis
KeuterBaas
Site Admin
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2019, 09:53

Re: Natura2000

Bericht door KeuterBaas »

Hallo Albert,

Ik heb het topic voor je verplaatst naar Algemeen.

Marcel
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:39
Locatie: Bellingwolde
Contacteer:

Re: Natura2000

Bericht door Coen »

Hoi Albert,

Het Natura2000 gebied (Lieftingshbroek) in Westerwolde is een heel bijzonder gebiedje, niet zomaar natuur, vandaar de status van Natura2000. Ik ben er voor paddenstoelen inventarisaties een paar keer geweest toen de KNNV-Oost Groningen nog bestond.
Maar het is een postzegel, meer niet.

Ik denk dat de provincie zich wat Westerwolde betreft beter kan richten op het opwaarderen van het boerenlandschap. Het is geweldig hoe het dal van de Ruiten Aa is aangepakt maar nu is de slag voor natuurwaarde en biodiversiteit bij de landbouw te halen. Dat is het logische vervolg nu de boeren linksom of rechtsom toch tegen de muur gaan lopen en hun belangenbehartiger LTO het laat afweten (en trouwens al twintig jaar niet in de gaten heeft wat er gaande is).
Als de provincie meer natuurwaarden wil dan moeten ze een manier vinden om de boeren uit de fuik te helpen. Met het bieden van een lange termijn perpectief en waarschijnlijk kost het geld. Hoewel er natuurlijk nu al veel subsidie (ook ons belastinggeld) die sector in vloeit. Misschien is dat nog wel een ingang: voor wat hoort wat ;-).
Er zijn overigens voorbeelden genoeg van boerenbedrijven die wel overgeschakeld zijn en succesvol zijn maar in onze streek is dat aan de magere kant.

Er wonen in Westerwolde veel mensen die een alternatieve manier van voedselproduktie en distributie wensen en daar zelf actief mee bezig zijn. De diverse initiatieven zoals keutergroep, voedselcoops e.d. laten dat wel zien. Dus dat kan als steun in de rug voor provinciaal beleid worden gezien. Heel goed dat die stem wordt gehoord en goed ook van Didi dat ze het oppakt om er meer openbaarheid/publiciteit aan te geven.

NB Als het specifiek over Natuurgebieden gaat: mijn indruk is dat keuteraars en voedselbosbouwers meer "boertjes/boerinnetjes" zijn dan natuurliefhebbers/kenners (of heb ik dat helemaal mis?). Dus de link met het provinciale beleid wat betreft Natura2000 en de keutergroep kan ik niet helemaal goed leggen.
Albert
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 dec 2022, 16:40

Re: Natura2000

Bericht door Albert »

Neem het vanavond mee naar hun.
Albert
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 dec 2022, 16:40

Re: Natura2000

Bericht door Albert »

topic kan afgesloten worden hoor
Gesloten