Wespen

Plaats reactie
Yvonne_W
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 dec 2023, 18:02

Wespen

Bericht door Yvonne_W »

Hoi
Ik heb een wespennest in huis
Zit onder de dakgoot.
Iemand ervaring hiermee?
Advies en/of tips welkom
Ik wil liever geen bedrijf die alles doodspuit.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2019, 19:55

Re: Wespen

Bericht door Marcel »

Wespennesten zijn eenjarig. Dat betekent dat wespen vanaf eind augustus het nest verlaten. De werksters sterven en de koningin overwintert in een takkenril of iets dergelijks. Je hebt dus hooguit tot begin september een wespennest onder je dakgoot. Totdat ze het nest in augustus verlaten zijn het carnivoren (wat op een veganistische B&B natuurlijk wel een puntje is ;) ) Ze eten insecten die anders misschien een plaag zouden kunnen worden in jullie tuin. Tenzij je het nest verstoort heb je er vaak helemaal geen last van. Pas in augustus gaan ze op zoek naar zoetigheid en kunnen ze een beetje vervelend worden. Maar over het geheel gezien zou je blij moeten zijn dat deze nuttige dieren jullie dakgoot hebben uitgekozen als tijdelijke woning!

Wij hadden vorig jaar een hoornaarnest onder de dakpannen boven ons terras. Een prachtig gezicht al die af- en aanvliegende beesten.
Jeroen
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2024, 08:46

Re: Wespen

Bericht door Jeroen »

Dank voor dit mooie antwoord.
Er spreekt veel liefde uit.
Joke
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2024, 15:37

Re: Wespen

Bericht door Joke »

Wij hebben al twee jaar een nest hoornaars (Europese). Een keer achter een oud vogelnestkastje en een keer in het fietsenhok. Hoornaars zijn niet agressief. Ook geen last van gehad. Wel is het belangrijk bij hoornaars dat je de aanvliegroute niet verstoort; dan kunnen ze vervelend worden.
Anke
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Re: Wespen

Bericht door Anke »

De Wespenvriend (https://wespenstichting.nl/) is altijd bereid tot informatie geven (o.a. wat Marcel schreef) en kan eventueel het nest verplaatsen.
(ik schrijf het hier ter informatie ook voor anderen die het wellicht lezen. Ik had je dit al gemaild. :) )

Wij hadden twee jaar geleden saksische wespen boven de deur van het kippenhok. Ondanks dat we regelmatig door die deur gingen, hebben we er geen last van gehad. Ze zijn (helaas) niet terug gekomen.
Plaats reactie