Paddenstoelen excursie

Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:39
Locatie: Bellingwolde
Contacteer:

Paddenstoelen excursie

Bericht door Coen »

Op de keuterzondag is het plan ge-opperd een paddenstoelen excursie te organiseren:
Op zoek naar eetbare paddenstoelen. Hoe te vinden. Welke soorten zijn interessant voor consumptie en welke soorten moet je vooral niet in je mandje gooien.
Ik heb vele jaren ervaring met het verzamelen van eetbare paddenstoelen (en ook wel met inventarisaties van paddenstoelen). Dus ik weet er wel wat van maar beschouw mijzelf in het uitgebreide en ingewikkelde paddenstoelen-imperium niet als een expert. Maar als eenoog in het land der blinden zal ik een excursie gaan plannen waarbij iedereen die geinteresseerd is in het verzamelen van eetbare paddenstoelen kan aanmelden/aansluiten.

Eerste vereiste bij zo'n excursie is dat er padddenstoelen moeten zijn.
Ik ben gisteren nog de bossen in geweest en ondanks dat het behoorlijk nat is geweest de laatste periode zijn er nauwelijks paddenstoelen te vinden. Ik kreeg dezelfde berichten door uit Drenthe dus op dit moment heeft het maar weinig zin om op pad te gaan.
Ik houd de toestand in de gaten en hoop dat er nog een hausse ontstaat. Mikken wellicht op de tweede helft van oktober.

Groeten, Coen


NB:
Er zijn heel wat boeken over eetbare paddenstoelen verschenen.
Een algemene gids waarbij ook informatie over de eetbaarheid en giftigheid per soort is opgenomen is "De grote Paddenstoelengids" van Ewald Gerhardt. Dat is mijn "paddenstoelenbijbel" voor onderweg. Zeker als je naast de eetbare soorten ook geintersseerd bent in de andere paddenstoelen is dit een aanrader.
Marlous
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09:32

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Marlous »

Nu je het zegt, zijn wij ook bij de laatste paar wandelingen niet echt veel paddenstoelen tegengekomen.
Hopen dat het nog komt. Wij zouden graag met je mee op stap willen.
Ik ga eens kijken naar die gids, bedankt voor je tip 👍
Frans
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2019, 20:40
Locatie: Ter Apel

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Frans »

Dank voor de boekentip, we wachten af...

Frans
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:39
Locatie: Bellingwolde
Contacteer:

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Coen »

Even een update over de paddenstoelen toestand:
Tot voor kort heb ik zo weinig paddenstoelen gezien, en we zitten al behoorlijk laat in het seizoen, dat ik vreesde voor een excursie dit jaar.
Maar het lijkt er op dat er nu toch wel iets staat te gebeuren. Ik kreeg berichten uit Drenthe dat daar behoorlijk veel eekhoorntjesbroden staan. Meestal is die soort juist heel vroeg (augustus). Het zijn rare tijden, de herfst is verlaat. Dus wie weet.
Morgen of vrijdag ga ik weer even rondkijken of er mogelijkheden zijn.
Marlous
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09:32

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Marlous »

Grappig, ik zie op sociale media ook de laatste dagen veel berichten voorbij komen van mensen die eekhoorntjesbrood vinden. Ben benieuwd wat jij aantreft.
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:39
Locatie: Bellingwolde
Contacteer:

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Coen »

Ik ben gisteren op pad geweest en heb wel het een en ander gevonden. Beetje eekhoorntjesbrood en redelijk veel paarse schijnridders.
Het is geen heel uitbundige soortenrijkdom maar wellicht moeten we toch maar een poging wagen om de bossen in te gaan en maar zien wat we aantreffen want in november loopt het meestal wel een beetje af.
Ik weet niet of op korte termijn nog iets is te regelen.
Mijn vragen:
- Hoeveel gegadigden zijn er om op pad te gaan? Zouden geinteresseerden zich even willen melden? Via forum of kan ook via mail.

- Waar? Sellingen, het bos ten noorden van de Bronzen Eik lijkt mij wel geschikt.

- Wanneer? Kan het op korte termijn bijvoorbeeld morgenochtend (zondag) om 10.00 of is dat wel erg kortdag? (edit: deze wordt het niet)
Wat mij betreft kan het ook later in de week en zaterdag blijft dan nog een optie als een weekenddag voor degenen die niet doordeweeks kunnen.

Ik wacht even op reacties :-)
Laatst gewijzigd door Coen op 30 okt 2021, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Anke
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 aug 2019, 11:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Anke »

Hallo Coen,

Ik ga graag mee.
Morgenochtend (zondag) lukt niet.
De komende week kan ik op maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag.

Ik ben benieuwd!

Groet, Anke
Marlous
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09:32

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Marlous »

Wij willen graag mee, maar hebben de komende twee weken weinig tijd helaas.
Willem
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2019, 10:05
Locatie: Jipsinghuizen

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Willem »

Wij kunnen woensdagochtend (morgen) of donderdagochtend. Weekend helaas niet.
Dank voor de boekentip, Coen!
Groet, Yvonne & Willem
Frans
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2019, 20:40
Locatie: Ter Apel

Re: Paddenstoelen excursie

Bericht door Frans »

Hallo Coen,

Ik kan pas de 9e, 10e sóchtends, 11e of de 14e.
Groet,

Frans
Plaats reactie