Energie-opslag in huis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2019, 19:55

Energie-opslag in huis

Bericht door Marcel »

Ik wil mijn huis meer zelfvoorzienend maken in energie. Daarom ga ik mijn bestaande zonnepaneelinstallatie uitbreiden met een batterij, zodat ik 's avonds de energie kan gebruiken die ik overdag zelf heb opgewekt. Ik ben al bezig met het ontwerp dat ik binnenkort zelf zal gaan bouwen en installeren.

Heb je interesse in of ervaring met een dergelijk systeem? Laat het weten, misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen.

Marcel
't Meezenest
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2019, 19:55

Re: Energie-opslag in huis

Bericht door Marcel »

Hallo keuteraars,

Ik ben al een stukje verder met het ontwerp van het systeem. En ik ben bezig met het plaatsen van extra zonnepanelen. Ondertussen heeft iemand al contact met me gezocht, die ook z'n eigen energie wil gaan opslaan.

Een oproep aan de techneuten onder jullie: op deze schaal heb ik nog niet eerder een dergelijk systeem gebouwd. Heb je verstand van soortgelijke systemen en wil je helpen? Lees dan het ontwerpdocument door. Als je denkt dat ik fouten maak in mijn ontwerp vertel het me: ik leer graag van mijn fouten voordat ik ze maak! Ik heb een webpagina waarop ik mijn ontwerp beschrijf. Ik zal met schema's, documenten, foto's en video's mijn denkproces proberen uit te leggen. Nu staat er alleen nog een ontwerpbeschrijving op, maar naarmate ik verder ben zal ik meer plaatsen.

Mijn webpagina: https://www.meezenest.nl/mees-elektroni ... orage.html

Marcel
't Meezenest
Albert
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 dec 2022, 16:40

Re: Energie-opslag in huis

Bericht door Albert »

Hallo marcel.

Ik heb een offerte gekregen uit China omtrent batterijen een Amerikaan gebruikt dit ook in zijn huis en is zelfvoorzienend.
Zoals je ziet zijn de shipping kosten hoog omdat het met worden ingeladen en dan nog de douane kosten
eroverheen en opslag in Rotterdam haven dan wordt het erg duur.

Nu ter vergelijking een prijs krijgen uit EU landen zodat je de shipping niet hoeft te betalen.
Mocht de regering wel de subsidie doorzetten dan wordt het interessant om iets te doen.


We recommend you below system:

2 11.7KWH LFP Batteries (23.4kWH total), US$4,890
1 6KW Charger Inverter, US$815
Door to door shipping, US$1511 including taxes and VAT
Delivery time: 50days
Total US$7216 Delivered.

Attached are specs for batteries and inverter.

Thanks
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2019, 19:55

Re: Energie-opslag in huis

Bericht door Marcel »

Hallo Albert (en andere geïnteresseerden),

Subsidie of niet, het is altijd interessant om iets te doen. En subsidie kan ook beperkend werken: vaak veel regeltjes waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen. En het is gedoe. Ik heb het dus maar alvast zonder subsidie gedaan.

Ik ben volop in de techniek gedoken en na een flinke studie heb ik uiteindelijk een systeem geïnstalleerd. Het draait alweer een maand of twee. Ook heb ik een tweede installatie geïnstalleerd bij een kennis. Ik heb alles in Nederland en België besteld. Gerenommeerde merken, geen gedoe (risico) met verzenden vanuit China en ik heb technische ondersteuning en garantie via een Nederlands(talig) bedrijf.

Voor de techneuten onder ons:
- 2500Wp zonnepanelen
- 4000W(5000VA) acculader/inverter
- 10kWh LiFePO4 batterij (48V)
- Netgekoppeld
- Noodstroomvoorziening
- Modulair, dus later uitbreidbaar
- Goed voor een gemiddeld dagverbruik van 4kWh

Voor de boekhouders onder ons:
- Kosten €10.000

Ik ben geen expert, maar heb wel de nodige kennis opgedaan tijdens het project. Neem gerust contact met me op (mail of pm) als je vragen hebt.
Marije
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jul 2020, 13:48

Re: Energie-opslag in huis

Bericht door Marije »

Leuk om te lezen Marcel. Goed initiatief.
:D
Plaats reactie